Ik ben gevraagd mij te identificeren met CheckedID (en heb vragen)

CheckedID identificatie

Wij begrijpen dat als u voor het eerst gevraagd wordt zich te identificeren met CheckedID u wellicht wat meer wilt weten. Hoe verhoudt CheckedID zicht tot de opdrachtgever, wie zit erachter?

Op deze website, de bijbehorende privacyverklaring en CheckedID gebruiksvoorwaarden (te vinden in de app) hebben wij uitgelegd wie wij zijn en hoe wij zorgvuldig omgaan met ID-verificatie en uw persoonsgegevens.

Indien u toch nog aanvullende vragen heeft worden die mogelijk hieronder beantwoord.

FAQ

Wat is de relatie tussen JanusID en de opdrachtgever die mij vraagt mij te identificeren met CheckedID?
JanusID fungeert in AVG termen als verwerker voor een opdrachtgever, de verwerkingsverantwoordelijke voor de betreffende persoonsgegevens. Hoe wij dat voor hen doen staat op de in detail beschreven in onze privacyverklaring die u onderaan de webpagina's kunt vinden.
Waarom mag ik niet bepaalde gegevens van mijn ID-bewijs afschermen bij het gebruik van CheckedID?
Onze klant, uw opdrachtgever ontvangt van ons uitsluitend die gegevens en afbeeldingen die passend zijn bij de voor hen geldende verwerkingsdoeleinden. Dus als zij bijvoorbeeld het BSN niet mogen verwerken, dan wordt dat niet aan hen gerapporteerd. De redenen waarom u geen gegevens dient af te schermen: 1) Om de echtheid van uw ID-bewijs vast te kunnen stellen dienen wij de MRZ (Machine Readable Zone) onderaan uw ID-bewijs in zijn geheel te kunnen lezen. 2) Ook bevat de MRZ de sleutel waarmee wij de chip in uw ID-bewijs kunnen ontsluiten om vervolgens uit te lezen. 3) Uw pasfoto gebruiken wij om aan de hand van de door u gemaakte selfie vast te stellen dat u de daadwerkelijke houder bent van het ID-bewijs.
Ik wil graag weten 1) welke technische maatregelen u hebt genomen om persoonsgegevens veilig op te slaan, 2) welke bewaartermijn u hanteert, en 3) voor welk doel u mijn persoonsgegevens opslaat.
Van belang bij het beantwoorden van deze vragen is de rol die wij als JanusID (verwerker) innemen in relatie tot onze klanten (verwerkingsverantwoordelijke). Dit staat beschreven in de CheckedID privacyverklaring. Informatie m.b.t. de exacte werking van ons systeem in relatie tot onze klant/ uw opdrachtgever, zoals gehanteerde bewaartermijn, gedeelde persoonsgegevens, etc. is slechts beschikbaar voor onze klanten. Wij verwijzen u voor eventueel nadere informatie naar hen.
Waarom moet ik een app downloaden?
De reden dat wij een (native) app gebruiken is bewust: het biedt 1) de beste gebruikerservaring, 2) geen risico’s als gevolg van phishing, 3) geen kans op datalekken, en 4) de zekerheid van een bruikbaar resultaat in één keer (o.a. door uitlezen ID-bewijs chip). Wat betreft het laatstste punt: bij een web gebaseerde oplossing kan de kwaliteit van de ID-bewijs kopie en (indien al mogelijk) de selfie enorm wisselen. Dat maakt het correct (optisch) uitlezen van het ID-bewijs en het vergelijken van de selfie met de foto van het ID-bewijs lastiger met meer kans op fouten en zogenaamde false rejects. Met CheckedID bieden wij de zekerheid dat je in één keer een bruikbaar resultaat hebt. Dat is ook de reden dat banken voor hun diensten native apps gebruiken, en geen web gebaseerde apps. Native apps zijn in de financiële wereld de norm. Wij vinden het beschermen van persoonsgegevens dusdanig belangrijk dat wij dit alleen aan ‘bank grade’ native apps toevertrouwen.

Meer weten over CheckedID?

Lees meer